הר כמון ונחל צלמון

זמן כללי : שעתיים וחצי.
דרגת קושי : משפחתי
אופי המסלול: נסיעה ברכב לתצפית מפסגת הר כמון, הליכה רגלית בנחל צלמון.

הגעה לפסגת הר כמון:
יוצאים מאמירים, פונים שמאלה לצומת חנניה. בצומת פונים ימינה בכביש 85, לכיוון כרמיאל. מגיעים לכניסה הראשונה (אזור התעשייה) של כרמיאל, ופונים שמאלה ברמזור. ממשיכים ישר, חוצים שני כיכרות ומתחילים לטפס לכיוון היישובים כמון ומכמנים. לקראת סוף העלייה, מגיעים לצומת, פונים שמאלה לכיוון היישוב כמון. נכנסים ליישוב ונוסעים ישר כל הזמן עד שמגיעים לנקודת תצפית, בה יש רחבה גדולה, ומרפסת תצפית על כל הסביבה. מפסגת הר כמון נוכל לראות את מרחבי הגליל התחתון, מספר יישובים ואתרים אחרים בסביבה.
הר כמון הוא ההר הגבוה ביותר בגליל התחתון ומתנשא לרום של 602 מטר מעל פני הים.
על פסגת ההר נמצא היישוב הקהילתי מצפה כמון, שהוקם במסגרת מה שמכונה "תוכנית המצפים" או "התוכנית לייהוד הגליל"
היישוב נוסד בשנת 1980 על ידי שבע משפחות שלרשותן עמדו קרוואנים, עוקב מים וגנרטור. דרך עפר באורך 10 ק"מ שימשה כדרך הגישה ליישוב.
כיום, היישוב מונה כ-130 משפחות, ועתיד לגדול. בישוב נמצאים מבני ציבור (ספרייה, גני ילדים, מועדון, מבנה עסקים ועוד) וכמה צימרים.
היישוב צופה על הכנרת ורמת הגולן ממזרח, הים התיכון ומפרץ חיפה במערב, על רכס שגור ויישובי בקעת בית כרם בצפון ובדרום על יישובי בקעת סכנין והרי נצרת. ביום של ראות טובה, ניתן לראות גם את הר תבור והגלבוע. על הר כמון בצמידות ליישוב כמון נמצא היישוב הבדואי כמאנה. לאחר שנים רבות בו נחשב ככפר "לא מוכר", תוכנית המתאר שלו אושרה ותשתיות ציבוריות מוקמות בו.
נסיעה למסלול הרגלי בנחל צלמון:

הגעה למסלול:
נחזור חזרה על עקבותינו ממצפה כמון דרך כרמיאל לצומת ראמה, שם נפנה ימינה לכביש 804 וניסע בירידה כ 3 קילומטר, עד רחבת חנייה גדולה מימין, ושלט משמאל: "נחל צלמון". נחנה את הרכב ברחבת החנייה ומשם נתחיל את המסלול הרגלי.
(במידה ומגיעים עם שתי מכוניות, מומלץ להקפיץ רכב אחד לקצה מסלול ההליכה – ממשיכים עם הכביש מרחבת החנייה, בירידה לכיוון הכפר סלאמה, בשלב מסוים, בערך אחרי קילומטר, הכביש יורד בירידה תלולה ומיד אחריה עלייה. בקצה הירידה רחבת חנייה בצד ימין. זה קצה מסלול ההליכה. בדרך כלל יש במקום גם פח אשפה גדול.
נחנה את הרכב ליד פח האשפה ונחזור חזרה לתחילת המסלול.)

המסלול:
בטרם נתחיל ללכת, כדאי לעמוד כאן, בתחילת המסלול, ולהשקיף סביב: ממול – הר כמון שקודם עמדנו עליו לתצפית, מאחורינו – הר חזון, ובתווך – מסתתר נחל צלמון. בצפון מתנשא גוש מרום הגליל, שממנו מתחיל נחל צלמון את זרימתו, ומדרום רכסי הגליל התחתון, שביניהם מפלס הנחל את דרכו הפתלתלה, עד הכנרת. מנקודת התצפית שבה אנו נמצאים נוכל לראות גם את בתי משפחת ניקולא, משפחה נוצרית שבתיה אינם משתייכים לכפר כלשהו. חלק מפרנסתם באה להם מכריתת עצים, ומכירת עצים להסקה, זו הסיבה שבבואנו למקום, ראינו ערימות גדולות של עצים.

נתחיל לרדת לתוך ערוץ הנחל, מולנו ניצבת טחנת קמח גדולה, אחת מני רבות בנחל, שחדלה לעבוד בשלהי ימי המנדט בריטי. מעליה נראה היטב קיר בנוי,הוא קיר אמת המים. חדי העין יוכלו לאתר היכן מתחילה האמה את דרכה. את האמה בנו לאורך הנחל , בשיפוע מתון כך לא איבדו המים גובה רב מדי, והגיעו לטחנת הקמח בהפרש גובה של מטרים ספורים מעל הערוץ.
המים הובלו בצינור פנימי הישר למטה, ויצרו מעין מפל בנוי, סגור, שהוטה ישירות אל כנפי הגלגל. עוצמת נפילתם הניעה במרץ את הגלגל, וזה הניע את אבן הרחיים העליונה. בדך זו, כשהמים עבדו בלא לאות, אפשר היה לנצל את כל אורך נתיב הזרימה של המים לבניית טחנות נוספות.
נמשיך עם השביל המסומן כחול, למטה, אל ערוץ הנחל.השביל מגיע אל סמוך למים, ועובר גם בסבך צמחיית הנחל. ייתכן שאת פנינו יקדמו בריכות מים, תלוי בעונת השנה, ואם ירדו בשנה זו די גשמים. בשנים שחונות שפיעת המעיינות קטנה. ההליכה לאורך השביל המסומן מלווה בצמחי נחל רבים, וריח הנעה המשובלת, הלא היא המנטה, יעלה באפנו.
בהמשך המסלול נגיע למספר נביעות מים נוספות, חלקן זורמות וחלקן יבשות (תלוי בעונה ובכמות הגשמים), נעבור גם ליד בריכת שכשוך גדולה ולידה מספר עצי מייש מרשימים. נמשיך במורד הנחל ונעבור בסמוך לעצי אקליפטוס גדולים שגזעיהם ממש במים, ומעליהם ניצבות שתי טחנות קמח מדורגות – זו מעל זו. בתחנות אלה השתמשו במים לטחינת גריני החיטה פעמיים, ומהתחנה העליונה זרמו המים לתחנה התחתונה. סופו של מסלול ההליכה, במקום שבו חוצה הכביש את הנחל על פני גשרון.

לחופשה קסומה צימרים באמירים צור קשר

רוצים לבדוק זמינות?
השאירו פרטים:
מה האורחים שלנו אומרים עלינו
בת ודניאל | דירוג: 10 הגענו לאמירים להתארח בבקתת אלה ולחגוג יום הולדת. החוויה הייתה מושלמת מתחילתה ועד סופה, הצימר עצמו היה יפהפיה, נקי ומפנק והמארחים היו מאוד נחמדים ואדיבים וענו לכל צרכינו בחיוך. המיקום מהמם ולסיכום מאוד מומלץ מחכים כבר לחזור!
הגר ועוז | דירוג: 10 צימר מושקע עם נוף מרהיב, אני ומשפחתי נהנינו מהיחס שקיבלנו ומכל מה שהצימר הציע. אירוח מהמם וחוויה מדהימה, מומלץ בחום!!!
אמיר | דירוג: שלום תודה רבה על האירוח מאוד נהננו בביקתה הבקתה מאוד מתוחזקת ונקיה ומרווחת תודה על המתנות בכניסה המזרון מאוד נוח ניפגש שוב:)
אסף ואביב | דירוג: 10 אני ואביב בת הזוג שלי הגענו אחרי נסיעה ארוכה מאילת. לאביב היה יום הולדת . ואיך שנכנסנו ראינו מכתב יום הולדת בקבוק יין ופינוקים וזה חימם לנו את הלב ישר הרגשנו בית . המקום יפיפה קסום חמים ונעים . אנחנו אנשים מאוד נקיים וזה מאוד חשוב לנו . והמקום היה נקי ומסודר להפליא . במהלך השהות שלנו המארחת רויטל היתה זמינה לנו ודאגה לנו למידע על מסעדות ,טיולים ,וכל מה שרצינו לדעת בכל שעה היא מדהימה תודה רבה לכם על אירוח נפלא :)
דניאל ויובל | דירוג: 10 אני ובן הזוג שלי התארחנו בבקתת אלה בארץ הגליל לשני לילות. הצימר מדהים, הבקתה מפנקת מעל לכל המצופה, נדהמנו כשהגענו וראינו איפה נתארח: ,'הג'קוזי הגדול והמפנק, המיטה נוחה- המזרון מפנק, הזמינות של המארחים, האבזור של הבקתה והמטבח, הירידה לפרטים הקטנים, הכל היה מחושב מראש. הייתה לנו חוויה זוגית יוצאת מן הכלל ונשמח להמליץ וכמובן להגיע שוב